Czym jest audyt wewnętrzny satysfakcji z pracy?


Audyt wewnętrzny satysfakcji z pracy jest badaniem polegającym na rozpoznaniu opinii pracowników na temat ich pracy i zadowolenia z wykonywania jej. Jest to coraz bardziej popularne narzędzie wśród rozwijających się firm, którym zależy na tym, aby pracownicy czerpali satysfakcję z wykonywania swoich obowiązków.

Dlaczego satysfakcja zatrudnionych w naszej firmie osób powinna być dla nas ważna? Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik to efektywny pracownik. Dbając o komfort osób pracujących dla nas, dbamy o jakość wykonywanej pracy, świadczonych usług, a także o naszą dobrą opinię na rynku pracy. Firma, w której pracownicy wiedzą, że ich praca jest ważna i doceniana, posiada mniejszą rotację zatrudnionych, a także łatwiej jej jest znaleźć nowych, dobrych pracowników.

O co warto zadbać i zaoferować swoim pracownikom, by zwiększyć ich zadowolenie z pracy w naszej organizacji? :


1. Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Dając naszym pracownikom lepszy dostęp do lekarzy, dajemy im do zrozumienia, że zależy nam na ich zdrowiu. Należy tutaj brać pod uwagę również aspekty zdrowia psychicznego. Dziś coraz większa część społeczeństwa zdaje sobie sprawę, że dbałość o swoje zdrowie psychiczne jest tak samo ważna, jak dbałość o zdrowie fizyczne. Coraz więcej osób przekonuje się, że wizyta u psychologa/ psychiatry i podjęcie terapii to nie powód do wstydu, lecz początek drogi do lepszego życia. Dlatego, jeśli zauważają to również pracodawcy, opinia społeczna o ich firmie od razu ulega polepszeniu.

2. Odpowiednie wynagrodzenia. Odpowiednio wyliczone wynagrodzenia w stosunku do wykonywanych obowiązków to podstawa. Każdy pracodawca powinien pamiętać, że jego firma to ludzie, którzy w niej pracują. Gdyby nie oni firma nie miałaby prawa istnieć, dlatego pracownik nie powinien być traktowany jako koszt, lecz jako inwestycja.

3. Możliwość rozwoju. Tu nie chodzi tylko i wyłącznie o możliwość awansów pionowych. Pracodawca powinien dawać swoim pracownikom, możliwość rozwoju w innych aspektach. Awanse poziome są równie korzystne dla pracowników. Możliwość zmiany działu, nauczenia się czegoś nowego, może udowodnić nam, że czasami mamy do czynienia z nieoszlifowanym diamentem. Zatrudniając osobę na konkretne stanowisko, która z pozoru może nadawać się do wykonywania pewnych obowiązków, ponieważ spełnia kryteria, trzeba liczyć się z tym, że nie zawsze będzie to dobra decyzja. Nie skreślajmy jednak takich osób na dobre. Jeśli mają chęci do pracy oraz pewne kompetencje, dajmy im szansę wykazania się w innym dziale, na innym stanowisku, może okaże się, że to będzie dobry ruch.

4. Dbałość o komfort pracy. Odpowiednie narzędzia do pracy, wygodne fotele, sprawne komputery czy nawet dystrybutor z wodą pitną w pobliżu, mogą sprawić, że pracownicy będą czuli się w pracy naprawdę dobrze, co przełoży się na ich wyniki.


Jak sprawdzić co jest potrzebne naszym pracownikom? Tutaj powracamy do naszego głównego tematu: Audyt satysfakcji pracowniczej. Przeprowadzając takie badanie, dowiemy się wszystkiego od samego źródła. Bo kto lepiej od pracowników wie, co jest im potrzebne, by mogli wykonywać swoją pracę z zadowoleniem? Wystarczy zadać im konkretne pytania, a otrzymamy wszystkie niezbędne nam informacje.

O co pytać? W Letspro wiemy, że to nie takie proste. Ankieta do badania powinna być przemyślana, podzielona na konkretne aspekty wpływające na pracę. Są to między innymi:

1. Czynniki wpływające na zaangażowanie pracownika w wykonywane obowiązki, zarówno je podnoszące, jak i obniżające,

2. Czynniki wpływające na wzrost lub obniżenie ogólnej satysfakcji pracownika,

3. Poziom zadowolenia z uzyskiwanego wynagrodzenia,

4. Oczekiwania względem dalszego rozwoju,

5. Relacje z przełożonym i współpracownikami,

6. Zadowolenie z obejmowanego stanowiska,

7. Poczucie wpływu na ogólne wyniki zespołu lub całej firmy,

8. Pożądane szkolenia.

9. Możliwość zwrócenia na jakiś temat uwagi.


Ankiety muszą być anonimowe, jedyne dane o pracowniku, o jakie możemy zapytać to dział, w którym pracuje. Anonimowość ankiet pozwala na szczere, niewymuszone odpowiedzi.


Dlaczego lepiej korzystać z firm zewnętrznych do przeprowadzenia audytu?


Po pierwsze dlatego, że firmy zewnętrzne zajmujące się takimi badaniami, są w tym specjalistami. Wiemy jakie pytania zadać i jak je skonstruować, by dostać informacje, na których nam zależy. Błędy w konstruowaniu kwestionariusza ankiety mogą sprawić, że badanie się nie uda.

Powinniśmy w zadawaniu pytań wystrzegać się między innymi:

- siły sugestii, czyli tworzyć pytania, które sugerują żądaną odpowiedź,

-zadawania pytań w formie tak/nie jeśli sprawa jest bardziej złożona,

-pozwalać na zostawianie pytań bez odpowiedzi.

To tylko kilka z zasad, którymi powinniśmy się kierować, budując narzędzie audytu.

Dlatego pracując nad ankietą, trzeba być bardzo uważnym. Aby uniknąć błędów i ewentualnego chaosu po badaniu rekomendujemy oddelegowanie takiego zadania do firm specjalistycznych, bazujących na swoich sprawdzonych metodach i latach doświadczeń.

W LetsPro zajmiemy się badaniem Twojego zespołu, a następnie w szczegółowym raporcie otrzymasz od nas informacje oraz rekomendowane działania, by poprawić sytuację.

Kolejnym bardzo ważnym powodem do skorzystania z usług specjalistów jest gwarancja anonimowości, którą dajemy jako zewnętrzny partner. Pracownicy często bywają nieufni wobec różnego rodzaju ankiet, przeprowadzanych w ich środowisku pracy przez pracodawcę. Boją się, że napiszą coś, przez co zostaną rozpoznani i z tego powodu będą mieć kłopoty. Kwestionariusze ankiet zebrane przez firmę zewnętrzną są analizowane właśnie przez nią, a pracodawca otrzymuje jedynie raport końcowy.


Po trzecie, dlaczego nie? Firma zewnętrzna oszczędzi Ci czasu oraz stresu związanego z przeprowadzeniem badania. Poda Ci też propozycje rozwiązań oraz ich wdrożenia. Dzięki czemu będziesz miał pewność, że badanie jest przeprowadzone dobrze, a raport wykaże wszystkie obszary, które wymagają poprawy. W konsekwencji Twój zespół poczuje się lepiej i poskutkuje to zwiększeniem się efektywności i morale w zespole.



Umów się na konsultacje wstępne i dowiedz się, jak przeprowadzimy u Ciebie audyt satysfakcji pracowniczej.


Team LetsPro.

9 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie